onsdag 4 februari 2009

Nu var det dags att plantera dem nya sticklingar..Zeit die neuen Stecklinge zu topfen....Time to plant next seasons cuttings




Även kommande vår ordnar jag plantloppisar hemma hos mig....minst en.
Det betyder att jag jämnt går igenom mitt paradis och tänker på förökningen av plantor. Vissa växer så ymnigt att dem måste delas, andra är divor som bara med list går med på en förökning.....
När mina älsklingar, Daturor och Brugmansior flyttade in i vinterkvarteret i november skar jag av sticklingar av alla sorter....och det i mängder.
Vissa fick rota i vattnet, vissa i torr jord, vissa under skyddade förhållande...
De senaste två kvällar har jag planterad de i krukor.
Nu ger de mig ännu mer glädje och visar att det snart är trädgårdsdags.
Oj vad glad jag är :O)
Nun hab ich also die Stecklinge meiner geliebten Daturen und Brugmansien getopft.
Als die Pflanzen im November ins Winterquartier zogen, nahm ich jede Menge Stecklinge ab.
Ach wie schön ist es doch auf den Fensterbänken das kommende Gartenjahr herangedeihen zu sehen.
Und diese Pflanzen sind für die Pflanzentausch und Kaufmärkte gedacht die ich jedes Jahr in meinem Garten organisiere.
Like every year I will arrange a few fleamarkets for plants at home, even 2009.... I do love "traditions" ;O)
The pictures show cuttings of several Brugmansias, and I just love to se them planted in little potts on the window benches.....
Outside it´s still winter, perhaps two more month, but anyways.......soon it will be spring again, and summer.....I know!




12 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Flitiga du som har gröna fingrar!
Jag är inget bra på sådant men en vackert dag så kanske.
Ha det gott
annika

Lily of the valley sa...

Så flitig du och kunnig är!
Jag kan inte så mycket än....
Kram Lily

Coa.B sa...

Underbara bilder, och mycket trevlig och innehållsrik text!
Bilden över dammen, och det Japanska Körsbärsträdet, var ju bara Fantastiskt! Så Underbart att bo så. Att ligga vid Dammen och bara "vara"!
Änglatrumpeterna var också Jätte Fina! Jag fick inte en Blomma på mina, förra sommaren!
Mvh Carola

Monica sa...

Har aldrig provat att ta skott på "änglarna"....men det verkar ju funka.
Tjingeling
Monica

Linda Lunda sa...

Åhh vilka fina sticklingar!!
Jag har sådan otur med ohyra på mina så jag har gett upp att odla brugmansior helt.
Kram Linda

Cilla sa...

Hej Petra!
Visst är det konstigt vad man hinner tänka mycket där i sjukhussängen. HEla livet passerar revy....
Idag ska jag iallafall ha butiken öppen med nyinköpta blomster. Titta gärna förbi ngn dag. Ska bli spännade att få se dina bilder.

Stor kram från Cilla

Merja sa...

Kul med plantloppis!!
Du är verkligen duktig och kreativ:)
Så fina bilder på sticklingarna. Har inte sett efter om min lever ens... Börjar väl bli dags;)
Ha det!

Hjärtat Mitt sa...

Oj, vad många sticklingar du har tagit! Och vad fina rötter de har.
Det låter spännande med plantloppis.

Kram Mari i Marieholm

Wienermädel + Co sa...

Gratulation zu deiner Vorfrühlings-Pflanzerei!

Das können wir hier nicht machen, weil wir zu wenig Platz haben - und wenn wir umsiedeln, haben wir ohnehin genug mitzunehmen, daher gibt es bei uns kein Vorziehen auf der Fensterbank.

Millan sa...

Plantloppis, det låter spännande.

Undras när det ska gå av staplen....

Kram

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Joooooo, alla som kanske är intresserade att komma till min Plantbytaredag och -loppis.....det blir i slutet av April - början av maj...beroende på väderleken....så har det varit förut och så blir det nu igen. Den som har sin verkstad utomhus är beroende av vädret och klimatet.
Tack alla bloggläsare som lämnar en kommentar!!!
Ni är toppen! Kram och trevlig helg till er.

Lapplisor sa...

Da bist Du ja sehr gut in der Zeit, und wirst zur Tauschzeit herliche Pflanzen haben...
♥☼♥Barbara♥☼♥