lördag 27 juni 2009

Fläderblomsaft - Hollunderblütensaft - Elderblossoms juice




Svenska:
Nu var det dags igen att plocka dessa underbara fläderblommor och göra saft av dem.
Egentligen tycker jag att fläder är en trist buske, resten av året altså, men när
den blommar är jag helt förtjust i den. Och saften, den läskande, välsmakande saften går inte att beskriva. Jag brukar fryser in den i lagom stora portioner som räcker till en "bringare" åt gången, så slipper jag kladdet och påbörjade förpackningar eller frysboxar i kylskåpet. Fryspåsarna stänger jag av med en "svetsapparat".
Sedan lägger jag dem små förpackningar på en bricka i frysboxen tills dem ha stelnad,
sedan kan man stapla dem hur hur snyggt som helst.
Jag brukar tillaga så mycket av den saften så det räcker i genom hela vintern.


Deutsch:
Nun war es wieder an der Zeit diese wunderbaren Hollunderblüten zu pflücken und daraus Saft zu machen. Eigentlich meine ich ja dass Hollunder ein recht tristes Gewächs ist, den rest des Jahres jedenfalls, aber wenn er blüht bin ich voll begeistert von ihm. Und der Saft, dieser erfrischende wohl schmeckende Durstlöscher
geht nicht mit Worten zu beschreiben.
Ich friere den Saft ein, in Gefrierbeutel die ich verschweisse. So kann ich sie zum fest werden lassen auf ein Tablett in die Gefriertruhe stellen und danach schön ordentlich übereinander stapeln. Und natürlich bereite ich so viel davon vor, dass er durch den ganzen Winter hindurch ausreicht.

English:
Home made juice of Elder blossoms. Finally it was about time to make this wonderful
juice again. Actually I do think this bushes are boring, at least the rest of the year, but when the blossoms shows upp I just love it!

8 kommentarer:

Merja sa...

Väldigt praktiskt och bra sätt att ta förvara saften!
Visst är busken fin när den blommar:)
Här ska ösar grus hör fulla muggar idag...tur att vädret håller i sig. Passar på att sola samtidigt.
Önskar även dig en härlig helg!

gittan sa...

Det är många år sedan jag senast gjorde saft på fläder. Men i år SKA det bli av. Att fyrsa in den så är ju perfekt!

Lily of the valley sa...

Smart sätt! Jag har aldrig gjort flädersaft fastän jag älskar det. Jag har bara gjort ett starkvin som heter 'Nordens champagne'. Supergott!
Kram Lily

Cilla sa...

Sååå duktig du är Petra. att du hinner med allt....

Ska själv försöka saft i helgen.

Wienermädel + Co sa...

Das ist ee gute Idee mit Hollerblüten-Eiswürferln.
Das könnte ich meinem Sirup ausprobieren.

Liebe Grüße und schönen Sonntag

My Mother's Garden sa...

Hi Petra~
Elderberry juice sounds interesting...I've never tasted it.
The blossoms and lemon slices look so pretty together.
Happy day!
~Karrita

Millan sa...

Flädersaft är en riktig favorit det är så gott!

Lapplisor sa...

Eine tolle Idee sind die gefrorenen Würfel von Dir ..werd ich mir fürs kommende Jahr gerne merken ..
Da ich in Deutschland noch die Holunderblüte mitbekam, hab ich Gelee gemacht, und den Rest der Blüten für Fieber senkenden Tee getrocknet ..
♥☼♥Barbara♥☼♥