söndag 20 september 2009

Nypon - Vinprovning och dinglande Familjesilver

Hösten visar sig från sin bästa sida. Solen bara lyser och inte ett moln i sikte sedan förra veckan.
Mina Honungsrosor "Lyckefynd" som blommade med tusentals härliga rosor skryter nu i höstfärgen orange. Jag bara njuter av all den prakten runt om i trädgården.
I fredags hade jag kompledigt och det bar till Småland. Svamp-plockning och en underbar höstvandring längs Mörumsån var på schemat. Härligt.

Die Hagebutten der Honigrosen "Lyckefynd" leuchten im schönsten Herbstkleid.

Idag väntar vi gäster, det blir hjortstek med färska svampar (nja, jag torkade alla Karl Johan svampar i fredags, men dem kan väl fortfarande kallas för färska?
Längtar efter denna underbara höstmaten så det vattnar i munnen sedan i morse ;O)
Farstun är dekorerad med egna vinrankor och välkomstdrinken intas utomhus
i denna härliga höstsol.

Heute ist "Weinprobe" auf der Veranda. Diese ist mit den eigenen Ranken geschmückt.

Och till sist vill jag visa Er vad jag sysslade med under ljuvliga sommarkvällar.
Mina loppisbesök under sommaren blev bland annat jagten efter "Fattigmanssilver".
Nu återstår bara att snurra runt ytterligare ett par kilometer av den tunna silvertråden så dem fula ringar göms, men denna sysslan kan gott vänta tills vädret blir sämre.
Ni skulle bara höra hur besticken klingar när kvällsvinden rör på dem. Helt underbart.
Denna "ljuskronan utan ljus" dinglar ibland utomhus vid trädgårdsfester, ibland inomhus över det gamla matbordet i vinterträdgården. Och nej, jag kommer inte att putsa silvret som våra föräldrar gjorde med än hängivenhet som bara det ;O)


Die Flohmarktbesuche ergaben diese Dekoration, ich sammelte fleissig "Arme Leute Silber"
und bastelte daraus diesen "Kronleuchter ohne Lichter".
Er hängt bei Gartenfesten draussen in den Bäumen, ansonsten über dem Esstisch im Wintergarten.

13 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Såååå coolt!
Linda

gittan sa...

Riktigt läcker silverkrona!!! Men jag hade inte nänts att borra hål i gammalt silver sådär... Men å andra sidan vad ska man ha det ligagnde oanvänt i lådorna för =) Ursnygg blev den och dina druvor ser sååååå goda ut! Till nästa år måste jag skaffa mig en vinranka. Ha en bra vecka / gittan

Lebenszeit sa...

Der Kronleuchter ohne Licht ist einfach genial und super super schön. ich kann mir vorstellen, wenn etwas Wind durch einen Sommerabend weht, dass dieser Leuchter ganz leise Töne von sich gibt...stimmts ?
Und von wilden Hagebutten mache ich im herbst immer Hagenbuttenmus. Deine Weintrauben sehen richtig lecker aus. In diesem Jahr ist unser Wein sehr sehr üppig und wir lesen jeden Tag, aber nur zum Essen und zum verschenken.
Liebe Grüße
Rita

Merja sa...

Snyggt Petra!
Gillade båda kronorna. Så gott med druvklasarna. Den kronan är nog tom efter att gästerna gått:)

Lotta 8`) sa...

Hej Petra :) Jag har läst din blogg ett tag men inte blivit av att jag skrivit en rad... *skäms*.... vad du är kreativ med dina händer! Dina gäster kommer bli så välkomnande av dina fina ting, gillar verkligen bestickmobilen/kronan :) Ha det gott, Lotta

Millan sa...

Häftig krona!
Hösten är underbar med sina färger!

Annika Christensen sa...

Läcket Petra!
jag har mitt silver i rabatten.
Nej jag skall inte till Kivik i helgen tyvärr.
Ha det gott
Annika

Bea sa...

Hösten är verkligen praktfull när den visar sig från den bästa sidan, med sol och, värme och vackra färger i naturen.
Så mysigt med druvor i kronan och "silverkronan" är enormt tjusig.
Må gott /Bea

Skogseva sa...

Tack för besöket på min sida.
Hit kommer jag gärna fler gånger. Vilka fantastiska druvklasar! Jag antar att de är lika goda som vackra...

Lapplisor sa...

Hallo Petra
Dein " Kroneuchter " sieht super gut aus !.. ich dachte esrt, Du hättest den Silberdraht nur drum herum geschlngen ..doch dann sah ich die winzigen Löcher darin .. genial und schön !
Dein Paj war sicher auch lecker ..und solch eine Reise durch den Kühlschrank ist doch immer ein Festtag :-)
♥☼♥Barbara♥☼♥

Petra sa...

Jag vet inte hur. Man läser bloggar och hamnar här och man hamnar där. Och så hittar jag Petra. I Skåne. Precis som jag! Vad kul att jag hittade till dig. En jättefin och inspirerande blogg!

ninifee sa...

Klasse Leuchter - ich wollte den auch schon Mal machen - allerdings war ich dann ausserstande das gute Besteck anzubohren. Darum liegt es gut verpackt wieder im Keller und wartet auf seinen Einsatz irgendwann, irgendwo ohne anbohren.

Das Tor ist ja auch schick - würde mir auch gefallen.

LG ninifee

P.S. Muss ich das E-Mail selber übersetzen - tz, tz, tz - dann muss es noch ein bisschen warten bis das Wetter schlecht wird - dann habe ich wieder Muse:)

Ha en bra vecka :)
Schöne Woche gell?

LG ninifee

Lillianna sa...

Såg väldigt fräscht och läskande ut att ha vindruvor hängande i takkronan! Jag fick vara 2 klasar så de ska avnjutas högtidligt!
Kul idé med en mobil av fattigmanssilver.
/Lillianna