lördag 17 april 2010

Trädgårdens heltäckningsmatta skifter färg ett par gånger varje vår



just nu är den himmelblå, Scilla, ett hav av sådana, innan dess var mattan gul av vintergäck, och snart skinande vit av ramslök, stjärnliljor och myskmadra.
Tusentals sådana.
Jag bara älskar mitt lilla paradis.
Det är så svårt att slita sig loss och gå till jobbet nuförtiden, och sedan längtar jag 8 timmar i streck hem till trädgården ;O). Men att veta att man har ett sådant hem att återvända till gör mig till den lyckligaste mäniskan.
Idag kommer Gäster, nu heter det att städa hela huset, har inte gjort ett "schmack" inomhus hela veckan, bara varit ute och snickrat och grävt.....men nu ska det bli skinande rent inne ;O)...förhoppningsvis, om inte latmasken som slummrar inom mig kommer fram,och en sådan bor inom mig ska ni veta, varje arbetsnarkoman ska ha en så´n.....och jag har ett härligt exemplar..... hihi.

Deutsch
Mein Garten hat einen Teppichboden, und dieser wechselt im Frühling mehrmals seine Farbe. Derzeit ist er himmelblau von all diesen herrlichen Scilla , vorher war er knallgelb von den Winterlingen, und bald wird er strahlend weiss erscheinen von tausenden von Bärlauch und Sternliljen sowie Waldmeister.
Nun ist es wieder schwer sich loszureissen am morgen und ins Büro zu fahren, dann sitze ich dort und hab "heimweh" jeden Tag 8 Stunden am Stück ;O).
Aber allein der Gedanke dass so ein Paradies auf mich zuhause wartet macht mich zum glücklichsten Menschen auf Erden.
Ich wünsche euch allen ein schönes Wochenede.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Petra!
Så vakkert! Nyyydelig!!! Ikke vil vi være inne nå, nei.. (Hm.. som du sier, vi må vel ta et tak inne også, men ikke mere enn høyst nødvendig!:))
God helg og god klem!
- Hanne

Annelis hantverk sa...

Men så härligt med varierande färg på gräsmattan! Jag förstår att det är ett paradis som du längtar hem till efter jobbet. Här finns inget så vackert och nu kommer det snö här.
Ha en fin helg!

Fru Venus sa...

Vad vackert! Och vad snygga grejer du gör! Våra Scillor har inte riktigt visat sig här på Åland ännu, men jag hoppas att de kommer. Du har ett ursnyggt sopishus ;-)

Malin sa...

Våren är underbar och din "heltäckningsmatta" likaså! Helt förståligt med hemlängtan tycker jag.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Så lurad jag blev av krukan du kommenterade. Den hade drejränder och allt. Tur att jag inte köpte någon, då hade jag känt mig kränkt.
Tack för påpekandet och lycka till med ditt riktiga skapande.
Eva

Hantverkarglädje sa...

Nej men dina scilla är för härliga. Jag har försökt att föröka dem i vår gräsmatta också men det lyckas inget videre, vet ej om det beror på sämre förutsättningar här uppe. Undrar när du möjligen klipper gräsmattan då de blommat ut? Min man klipper genast så kanske hinner de inte fröa sig.

Ninne sa...

Det var fin matta du har. Den klipper ni väl inte? Bör ju slås med lie när blommningen är överstånden och du har väl SOMMARÄNG också där?? Vem är det som gosar i trädet?? Han ser ut att ha det underbart o jag förstår att du helst skulle ligga bredvid o må i det härliga blomsterhavet.
Hoppas du kan njuta nu i helgen- fast vädret inte är såå-
Ha det gott Ninne

Merja sa...

Underbar matta av scilla!! Så fint att ha olika blommor som blommar i skift:)
Ha det riktigt gott Petra!

Lebenszeit sa...

Das du bei so einem Anblick täglich Heimweh hast, kann ich verstehen. Und dann sehe ich, dass die Trolle auch schon den Frühling begrüßen. Warst du schon zum Kaffee eingeladen ?
Liebe Grüße
Rita

Lily sa...

Ljuvligt!
Jag förstår att du har svårt att slita dig från din underbara trädgård!

Soliga hälsningar från Lily

Annika Christensen sa...

Petra så vackert som i en saga.
jag gillar att du gör mycket isagans tecken. Det blir som en dröm som blir sann.
Ja du vila måste man ibland och jag har sådana dagar då jag inte gör något nyttigt alls och de är nog de nyttigaste dagarna.
Kul att jag inspirerade dig till att blogga.
Ha en skön kväll
Annika
Glömde säga att latmasken är underbar

Lapplisor sa...

Dein Blumenteppich ist ein Traum, Petra ..
ich liebe auch die Buschwindröschen - Vitsippor - sehr, und überhaupt den Duft nach Frühling ..
Herzliche Grüsse
♥☼♥Barbara♥☼♥