måndag 24 maj 2010

Täckbark på stigarna och sommarkänsla i luften


Förra veckans underbara kvällar ägnade jag åt stigarna i trädgården.
Bakom huset blev just den så smal att man knappast kunde ta sig igenom på sistone, och nu efter att ha plockat bort en hel del kullerstenar blev det återigen en bred fin plats. Stenarna fick en ny destination på stenpartiet och stigarna en ny beläggning av härlig doftande täckbark. Vilket skönt och mjukt gående.

Deutsch:
Die schönen abende letzte Woche haben mich dazu verleitet endlich die Gartenwege wieder frei zu legen. Nachdem ich jede Menge Findlinge hinter dem Haus entfernt hatte und diese auf die Steingartenpartie verfrachtete, war es an der Zeit eine dicke Schickt Rindenbarke auf die Wege zu packen. Das hält das Unkraut wieder für drei Jahre weg.


Vädret i lördags var det inte att klaga på. Rena sommaren i luften, 24 grader och vindstilla. Shortsen kom fram för första gången. Ni kan säga vad ni vill, jag önskar mig framöver likadana vintrar som den gångna, för att grönskan i år går inte att beskriva. Snön skyddade alla växter hos mig och all vatten gjorde våren till en grön prakt utan torkskador som var vanliga förr i tiden.

En annan sak som sysselsatte mig förra veckan var renoveringen av hus-sockeln.
På vissa ställen lät putsen "ihålig" och jag gick loss med hammaren och stålborsten på den. Sedan var det bara att spackla med betongspackel tills allt var någorlunda jämn igen. Fredags kvällen kunde jag måla sockeln med täckande tjock sockelfärg igen.

Deutsch:
Am Samstag zog der Sommer hier ein, 24 Grad, windstill und Shortswetter zum ersten mal für dieses Jahr. Ihr könnt sagen was ihr wollt, aber ich wünsche mir in Zukunft immer solche Winter wie der letzte war. Die Schneemassen schützten alle Pflanzen und als es Frühling wurde gab es keine Trockenschäden sondern ein "explodierendes Grün".



Nu började det stora japanska körsbärsträdet blomma igen.
I trädet dinglar mina betonghjärtan i olika storlekar, och nu fick de äntligen en skön mossgrön patina. Gillar ;O)
Jag önskar er alla en riktig skön vecka, själv jobbar jag bara t.o.m. onsdag sedan bär det söderut. Jag har bokat flyget och ska hälsa på sonen. Mannen stannar hemma och vattna blommorna och vallar hunden och klappar katten.
Kram på er, vi hörs ;O)

Deutsch:
Ich wünsche euch allen eine richtig schöne Woche.
Diese Woche arbeite ich nur bis einschl. Mittwoch, dann gehts gen Süden.
Ich hab den Flug gebucht und werde meinen Sohn besuchen.
Mein Mann bleibt zuhause und giesst die Blumen, führt den Hund aus und krault den Kater. Bis bald also, ich bin dann mal weg. ;O)

17 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Du är ju fliten själv Petra, jättefint har du gjort. Bark är bara sååå härligt att gå ¨på.
Ha det så härligt och gott med sonen.
Jobbet kallar, goekram,
Lydia

gittan sa...

Så vackert du har det hos dig! Det ser underbart ut i mina ögon. Täckbark behöver jag fylla på med i pallkragelandet den varar ju inte för evigt. Hoppas du får en härlig resa / Kram

Anonym sa...

Så utrolig vakkert og fredfylt!!! Jeg har, - som deg - også gravet fram en sti som leder til et stort staudebed i den "ville" delen av tomta vår. Har fundert på hvordan jeg skulle gjøre stien pen. Nå ga du meg tipset om bark! Sånn må det bli! Takk skal du ha! Og jeg også har "mekket" og malt grunnmuren på huset, puh! Nå begynner det å se litt mere sivilisert ut her! Deilig! God tur til sønnen! Kos deg!
Klem fra Hanne

Cilla sa...

Snyggt du gör! Vet inte om jag ska behålla singeln på mina stigar eller om vi också ska lägga täckbark. Vi får se!
HA en skön semester.

Kram Cilla♥

Godastunder-tokigaidéer sa...

Gud så härliga bilder, ser jätte mysigt ut.

HA en skön dag
Kram Anna

Hantverkarglädje sa...

Du verkar då kunna göra grovjobb.
Så bsckert det ät med betonghjärtan i trädet. Jag har tidigare prövat göra hjärtan också men inte kommit på att hänga dem i träd. Kan man möjligen få ta denna ideé från dig?

Wienermädel + Co sa...

Ja, Petra, dann wünsche ich dir wunderschöne Stunden mit deinem Sohn, dein Garten ist sicher in guten Händen.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag har också köpt täckbark och drömmer nu om fina ogräsfria gångar precis som dina.
Eva

Bea sa...

Hej min vän!
Men du är så enormt duktig - fixar själv och gör snart sagt vad som helst med hammare och spik m.m
Hurra, för såna duktiga kvinnor :)
Så fint med bark i gången!
Ha en fin dag!
Kram /Bea

Merja sa...

Så fint du har Petra! Håller med resten om att du verkar kunna kunna fixa det mesta själv:)
Jätte fina bilder bjuder du också på!!
Ha det så gott hos sonen och passa på att vila upp dig! Kram

Unknown sa...

Vilka underbara trädgårdbilder du bjuder på. Ser så himla snyggt ut med täckbarken på gångarna. Det ska jag nog fundera på om jag inte ska ta och ha själv.
Önskar dig en mycket trevlig resa.
Camilla

Lilla My sa...

Det händer och sker saker hos dig inte undra på att du inte hinner blogga :) och en sån vacker trädgård du har där.
Vi hade också en vecka här full sommarvärmen men denna vecka har startat med regn och kyla. Hoppas värmen kommer tillbaks snart.
Ha det gott
Lotta

Gudrun sa...

Så fint du har det i trädgården.
Ha det skönt på din resa.
Kram

Trädgårdsdrömmar sa...

Det ser så fint och skönt ut att gå på barkgångar. Din sjöjungfru som du visade upp i tidigare inlägg var jättefin!!! HA en skön och avkopplande resa.
Carina

Ruben sa...

Mina stigar håller också på att växa igen, men efter att ha sett ditt fina arbete, blir jag peppad att ta itu med mina! Tack för tipset!
Ha det gott! /Ruben

Fröken Fräken sa...

Ja, här uppe behöver vi aldrig oroa oss för att vi inte ska få tillräckligt med snö på marken.. varken denna vinter eller någon annan! VIlken vacker trädgård, synd att man inte kan lägga täckbark på golvet på min balkong...

Lapplisor sa...

In ähnlicher Form war den Frühjahrsbeginn auch hier in Deutschland so plötzlich..,
und gerne hätte ich es in diesem Frühjahr auch in Schweden erlebt, wie das Frühjahr "über Nacht" kommt...
- vielleicht wiederholt sich ein solcher Winter in 2010/11.
Herzlichst
♥☼♥Barbara♥☼♥