måndag 28 juni 2010

Svalkande bad vid vattenfallet


I skuggan under träden porlar bäcken och bjuder fåglarna på härliga badplatser. Lite vättenblänk i det stora, gjutna rabarberblad finns på trädstubben och kvälls solen speglar sig kokett i vattnet. Från min sittplats på trädäcket hör jag plaskandet från vattenfallet och se där! Min söta älva har sökt sig ditt och tar ett svalkande bad. Snart blommar mina älskade näckrosor igen. Sommar! Sommaren är här. Längs häcken mot åkern försöker irisar och liljorna konkurrera med varandra och lockar betraktarens öga till sig och vid pergolan förbereder de tre honungsrosor sin stora entré. Snart dominerar de med sina tusentals blommor trädgården, men tyvärr är det bara en kortvarig prakt. Vid grinden har den gula klängrosen börjat blomma och nu väntar jag med spänning på MariaLiesa som snart ska visa färg. Vid ruinens pelare har Dawson många knoppar och kommer snart att ge en härlig "Törnrosa karakter" till denna delen av trädgården.
Jag önskar er alla en riktig underbar vecka, Petra

Deutsch:
Im Schatten unter den Bäumen gurgelt der kleine Bachlauf und lädt die Vögel zu einem erfrischenden Bad ein. Im Betonrhabarberblatt auf dem Baumstamm spiegelt sich die Abendsonne. Vom Holzdeck aus kann ich das lustige Plätschern des Wasserfalles hören.
Und sie da, eine meiner Elfen hat sich zum baden dorthin gesetzt.
Psssst....nicht stören.
Die lila Iris und gelben Lilien scheinen um die Gunst des Betrachters zu konkurrieren. Entlang der Pergola bereiten die drei Honigrosen ihren grossen diesjährigen Show-down vor. Bald schon werden sie den garten mit ihren tausenden von Blüten dominieren, aber leider nur eine kurze Zeit.
Am Bogen der Ruine wächst DAWSON in die Höhe und wird auch bald mit ihrer herrlichen zarten Farbe das richtige Dörnröschen Ambiente verbreiten.
Sommer ! Nun ist es wirklich Sommer.

Ich wünsche euch allen eine herrliche Woche, Petra

9 kommentarer:

Cilla sa...

Vilken vacker bild. Det ser verkligen härligt ut att ta ett dopp i ert vattenfall. Själv var jag på stranden igår. 12 grader i vattnet. Då väntar jag gärna ett tag till!

Cilla♥

Traudi Gartendrossel sa...

herrlich, liebe Petra, ich höre auch das leise Plätschern des Wassers... schleiche mich leise wieder von dannen, um die kleine Elfe nicht zu stören...

und grüße Dich herzlich...
Traudi aus dem Geheimen Garten

Millan sa...

Så vackert och trolskt du beskriver din trädgård, underbart.
Ha det bäst i solen!

Bea sa...

Sagolik beskrivning på din (vår) sköna sommar.
Kram / Bea

Unknown sa...

Vilken trolsk stämning du bjuder oss på. Sagolikt vackert.
Ha det skönt i värmen.
Camilla

Trädgårdsdrömmar sa...

Grattis på namnsdagen!!!
Så söt liten älva!!!Kan förstå att hon tycker att det är skönt att svalka fötterna nu i värmen.
Ha det gott Carina

Annika Christensen sa...

Där skulle jag också vilja sitta de varma dagarna.
Snart kommer dína trumpeter... jag du vet var...
Ha det gott
Annika som tycker det är skönt att du har sonen hemma med tanke vad man hör på radion

Susie på Stjärnarve... sa...

Ser så skönt ut att man bara skulle vilja ligga där och vila i svalkan!

Malin sa...

Vilket romantiskt stileben. Vattenfallet och den lilla flickan är sååå vackra!