söndag 4 juli 2010

Rosenhallon och Chew Creepy den marktäckande rosen



Rosenhallon visste jag inte vad det var för någonting förän jag fått en planta av en trädgårdsvän. Jag planterade den i en stor kruka och nu blommar den för fullt.
Tack Helene B. för den härliga busken ;O)

Deutsch:
Rosenhimmbeere heisst diese herrliche Pflanze jedenfalls auf schwedisch, den deutschen Namen kenne ich noch nicht. Ich bekam diesen Busch von einer Gartenfreundin aus dem Nachbardorf.




Chew Creepy är en fantastisk söt liten marktäckande ros som verkligen kryper.
Men när den få tag i någon klätterställning så sätter den fart även uppåt.
Hos mig har den klättrat upp i gulbrokiga benveds busken.

Deutsch:
Diese süsse, kleine Rose heisst "Chew Creepy" und sie ist ein toller Bodendecker.
Aber wenn sie Kletterhilfe bekommt, wie bei mir im angrenzenden Busch, dann klettert sie auch flott in die Höhe.



Ja och nu började mina tre honungs rosor blommar. Hostorna under pergolan kommer snart att bli översållade av rosbladen och det blir svårt att få de rena igen.
Funderar över annan växtlighet under ros pergolan framöver. Hostor går ju lätt att dela och flytta, men o andra sidan ser dem så underbara ut där vid damm kanten.
Tja, har man inga beskymmer så leter man efter några eller hur?

Nu ska jag göra jordgubbs tårtan i ordning och sedan tänker jag för ovanlighetens skull sola lite. Vet ju redan att jag inte kommer att ligga längre än 10 minuter, sedan få jag myror i benen igen. Att sitta stilla är svårt. Och nu kan jag röra på mig igen efter ett par dagars ryggskott. Det gäller att hinner i kapp med allt som blev liggandes.
Trevlig söndag alla glada trädgårdsmänniskor,
soliga hälsningar, Petra

Deutsch:
Entlang der Pergola fangen die drei Honigrosen wieder fleissig zu blühen an.
Bald schon werden tausende dieser Blüten dem Garten einen Brautschleier verpassen, um danach wie Schnee auf die darunter gepflanzten grossen Funkien herab zu rieseln.
Das ist dann die Kehrseite der Medaille. Ich überlege schon die Funkien im Herbst zu versetzen, aber sie sind halt auch recht prächtig da am Teichrand.
Ihr seht schon, wer keine Probleme hat, der macht sich selber welche ;O)

So, nun werde ich noch die Erdbeertorte fertig machen und dann mal etwas im Garten sonnen. Wie ich mich kenne halte ich es eh nur knappe 10 Minuten dort aus, dann bekomme ich wieder Ameisen in den Beinen und muss was tun.
Ich lag ja die letzten Tage wieder flach, Bandscheiben schon wieder mal.
Nun werd ich aber nach dem Motto "Wer rastet der rostet" fleissig sein.
Ich wünsche euch allen einen schönen Sonntag.
Liebe Grüsse, Petra

10 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Jättesöt krypros (den ska jag lägga på minnet) och visst är Rosenhallon vackra, men.....varning! Dom har en otrolig förmåga att sprida sig och är ganska svårutrotade. Men du verkar ju förberedd eftersom du har den i en kruka!?

Traudi Gartendrossel sa...

Hallo Petra,
ist das eine schöne Rose, die "Himbeere", sieht nach einer Wildrose aus, leider kenne ich ihren Namen auf deutsch nicht...

einen wunderschönen Abend wünscht Dir Traudi und schickt Dir liebe Grüße aus dem Drosselgarten

Hantverkarglädje sa...

Rosenhallon har jag alldrig hört förr men de är ju väldigt vackra.
Det där med att leta fel eller problem det kommer väl nog av att det är roligast med en trädgård i ständig förändring. Hoppas ni har lika skön värme som vi har just nu.

Ninne sa...

Oj vad jag blir sugen på att se din trädgård i verklighet.. Vatten o så fina figurer. Måste planera så jag kan komma ner. Nu är jag på G igen så pass att jag vågar planera.
Du visar såå mycket fint så jag är alldeles ???
KRam Ninne

mammi sa...

Honungsrosor satte jag först i höstas, så de är inte så stora ännu. Gjorde en båge av sälg, får se hur det blir. Kryprosen var ju jättefin,
Ha det så bra

Merja sa...

Fick en planta av rosenhallon förra året och oj vad den har växt! Jätte söt...fast jag skulle kanske också plantera den i kruka...
Måste vara en vacker syn med rosorna och hostorna!
Soliga hälsningar till dig också!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är det gott nu när rosorna börjar blomma, vindstilla kvällar ligger det ett dofttäcke över hela trädgården här och det är näst intill omöjligt att gå in.
Ha det så jättebra kära du,
Lydia

Monica sa...

Oj, vad fint din Honungsros blommar. Min, som var så fin förra sommaren, tog stryk i vintras och fick börja om från början .. Den har några blommor längst ner vid marken :) Ser härligt ut i din trädgård. Ta hand om din rygg nu och försök att ligga i den där solstolen och njuta av allt vackert runt om dig (lätt att råda andra du vet :) Må så gott
Tjingeling
Monica

Wienermädel + Co sa...

Alles Gute deinem "Gestell", lass dich nicht unterkriegen.
Deine Blüten sind herrlich, aber ich weiss nicht, im Moment würde ich zur Torte greifen!

Liebe Grüsse, liebe Petra

Tigris Predikantan sa...

Vad härligt! Tack för en idé du gav mig med detta inlägg ... kan nämna att det rör rosor, resten en hemlighet än så länge! *ler*