torsdag 19 augusti 2010

Årets första äpplen och allmänt välbefinnande

Vilken härlig dag. Rätt blåsigt men ack så soligt och torrt.
Sump landskapet runt omkring kan torka.
Jag skördade härliga grönsaker i kökslandet och snart ska det bli
en smaskens  POT-AU-FEU med kyckling utav det.
Och samtidigt bakar jag en "täckt" äppletårta.
Mina älskade Transparente Blanche mognar och innan de trilla av trädet
och bli mat åt fjäderfä och getingar ska jag trolla fram läckerheter.

















 
Was für ein herrlicher Tag. Recht windig aber doch so schön sonnig und trocken.
Die Sumpflandschaft rundum kann endlich wieder trocknen.
Heute früh erntete ich allerlei Gemüse und bald gibt davon ein leckeres
POT-AU-FEU mit Hühnchenfleisch.
Gleichzeitig backe ich eine saftige, gedeckte Apfeltorte denn nun reifen
meine geliebten Transparente Blanche.

Mina semesterveckor är snart ett minne blott.
På måndag ska jag till jobbet igen, det känns inte alls fel tycker jag för att även om semestern är skönt så gillar ja ju mitt jobb och kollegorna.
Och tre lata veckor räcker tycker jag....det är ju roligt att ta ut dem resterande dagarna när vädret är som värst och resa bort i mars / april till nån grönskande ö.

Nu ska jag fortsätta med fönster målningen.
Är nästan klar med dem två köksfönster, och ni kan tro att jag är glad.
Skulle redan har målad dem förra året, men då tänjde jag ordet underhåll lite väl.
Av underhåll gjorde jag UNDERHÅLLNING.
Och det i roligaste form, jag lyssnade hellre på musik och skulpterade
(min favvo-underhållning ni vet )
men i år är det dags att se över fönsterna.

Låt solen skiner i era hjärtan, KRAM

15 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Mmm så gott med äppeltårta av dom läckra åpplen! Ja visst blir det mera gjort av favorit jobb än det som borde göras.
Njut av stunden!

Susie på Stjärnarve... sa...

Vem vill inte pyssla med underhållning i stället för underhåll!? Gubben min är musikfreak, så jag får mer än mitt lystmäte på den fronten. Sen är det ju roligt att läsa också...

Sköna o Gröna Ting sa...

Petra, jag börjar förstå vilket jädrans oväder ni hade där nere.., jisses vad mycket vatten!!!!!!
Blev något skadat i verkstan.., måste kännas bedrövligt och komma in och se vattnet:(

Äpplepaj..., japp, min är i ugnen just nu som jag skriver till dig fast gjord på köpta äpplen:(
Har ju inga egna äpplen i min lilla trädgård..., tyvärr!

Hoppas din kväll blir underbar...
Kram
Marianne

Lapplisor sa...

Hej Petra
Hoffentlich bist Du mit dem Fensteranstrich fertig geworden ..
Die diesjährige Apfelernte bei mir wird wieder der Boskop sein, den ich hier, auf gedecktem Apfel auch gerne mag ...
Wie war's in Malmö ? ~ hab Dir Gedanken gewidmet-
hast Du nette Beute mit nach Hause gebracht ?
Dann geniesse noch die letzten freien Tage, bevor am Montag der Alltag erneut beginnt.
Herzlichst
♥☼♥Barbara♥☼♥

Cilla sa...

Precis som du behöver jag måla fönster. Så nu hoppas jag på torrare väder, inga skyfall på ett tag.

Cilla♥

Rose Garden Malevik sa...

Härliga bilder :)
Ha det gott
Håkan

blaubeerhaus sa...

Hallo Petra,

vielen lieben Dank für deinen Kommentar. Ich habe mich sehr gefreut und musste gleich mal bei dir vorbei schauen... und hier bin ich jetzt schon seit einiger Zeit und bewundere deinen wunderschönen Graten. Auch wenn er momentan sehr in Mitleidenschaft gezogen wurde, ist er eine pure Naturkost.
Ich hoffe das es vom Wetter her wieder besser geworden ist, obwohl mein Google-Wettergienst mir bewölkte 18° anzeigt.

Wünsche dir ein wunderschönes Wochenende in deinem zauberhaften Garten und viele kreative Werke in deiner Töpferwerkstatt... :)

Herzlich liebe Grüße aus Deutschland, Annie

Njut i din trädgård sa...

Nu är det snart helg för mig och solen får skina i mitt hjärta för på himlen gömmer den sig!

Trevlig helg Petra!

Marina sa...

Hej! Du undrade vad den vita rosen heter. Det är en vanlig vit vresros, inget mer namn har jag. Den är verkligen tålig och tacksam. Blir en stor buske som tål att klippas hårt om man så vill/behöver.

Ha en bra helg!

Gudrun sa...

Hej solstrålen!
3 lata veckor!?? hmmm jag tycker jag sett på bloggen att du jobbat för fullt.
Vilka gooa äpplen, fick inte många äpplen på mitt träd i år.
Ha en skön helg och lycka till på jobbet på måndag.
Kram

Annika Christensen sa...

Men du så fina äpplen du har!
Har du det torrt?
Här har det varit blött värre.
Ha en skön helg
Annika

Lilla My sa...

När jag var liten hade vi transparant blance hemma i trädgården men i min trädgård finns inte många äppelträn i detta nu ett stycken och ett avsågat :) känner att jag inte hinner pyssla med äpplen när hösten kommer.
Ha det bra
Lotta

Dagmar sa...

bei uns ist inzwischen das schöne Wetter angekommen, hoffentlich bei euch auch. Da nun mein Urlaub beginnt, hoffe ich auf weitere schöne Tage in meinem kleinen Garten und bei schlechten Wetter fange ich eben mal an zu nähen. Ich werde demnächst auch mal wieder eine richtige Hochzeitstorte backen, darauf freu ich mich auch schon.

liebe Grüße und trockenes Wetter

Atelje Skärvan sa...

Hej Petra, vet precis vad du menar jag håller hellre på med min lera också.Fast det är ju så mycket annat som måste bli gjort.
Kram Agneta

Växthusmadam sa...

Äppeltårta låter ju väldigt smaskigt.... kanske skulle göra något med äpplen idag....
Sista tiden när jag kommer in på din sida så ligger den en ruta bakom texten som liksom följer med när man skrollar ner och gör så att det blir svårt att läsa det som står....Rutan är från photobucket och det står något om att "this image or film has been deleted". Tänkte att du kanske vill veta och kanske kan ordna så att den försvinner!
Ha en riktigt skön söndag med mycket keramik!!
Växthusmadam