lördag 18 juni 2011

Ros sjukdom HJÄLP!!! Rosenkrankheit HILFE erbeten!!!

Hej alla roskunniga där ute i bloggvärlden.
Är det någon som kan ger mig hjälpande svar på detta
elände som drabbade flera av mina nyplanterade rosor???
Vad kan jag göra för att rädda rosorna?
Är helt förtvivlad.
H J Ä L P !!!!
***
Hallo alle Rosenkenner draussen in der Bloggwelt.
Wer kann mir schnellstens Rat geben???
Was kann ich tun gegen diese Krankheit die einige
meiner neugepflanzten Rosen befallen hat???
Bin total verzweifelt.
HILFE !!!!

Resten av trädgården är et härligt paradis som ger bara glädje.
Jag önskar er alla en fantastisk helg
Kram, Petra
***
Der restliche Garten ist ein reines Paradies und schenkt viel Freude.
Ich wünsche euch allen ein tolles Wochenende,
Eure Petra


4 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Hej Petra
Det där e ingen sjukdom, det är rosenstritar.........små djur som sittter på undersidan på bladen å suger ut näringen ur dom.........spruta med ngn såplösning så försvinner dom :)
Håkan

Knatten sa...

När jag får sån skit på mina rosor så klipper jag ner dom helt!!! Ganska drastiskt men då den kommer igen är den helt frisk o så blommar den förståss lite senare. /Knatten

2 B's World sa...

Hallo Petra,
was das genau an deinen Rosen ist, kann ich Dir leider nicht sagen. Aber ich habe mir letztens ein Rosenhochstämmchen in einer Baumschule gekauft und dort wurde mir geraten, daß ich bei einer Krankheit mit einem befallen Blatt in die Baumschule/Gärtnerei kommen soll. Sie könnten dann feststellen, was man am Besten dagegen tun kann. Wenn Du eine gute Gärtnerei kennst, wäre das vielleicht eine Möglichkeit.
Ich drück Dir die Daumen, daß Du deinen Rosen helfen kannst.

Liebe Grüße von Birgit

Cilla sa...

Ser att flera har svarat angående rosenproblemet. Hoppas du får ordning på det, inte kul att se sina älsklingar må dåligt. Hoppas resten av din trädgård prunkar!

Cilla♥