tisdag 25 augusti 2015

Gunnera - Riesenblatt

Vid köksträdgården planterade jag för 5 år sedan en gunnera.
Jag gillar dess stabila, taggiga,  jättestora blad.
Men nu funderar jag över om den inte är felplacerad?
Kanske ska jag klippa av vissa av bladen varje år så den inte tränger
undan växterna bredvid och staketet.
Har någon av er försökt och gjuta fågelbad av gunneran ? 
Hur blev det i.s.f. ?
Hälsningar, Petra
***
Beim Küchengarten pflanzte ich vor 5 Jahren eine Gunnera.
Ich mag diese kräftigen, lederartigen, riesigen Blätter sehr.
Aber nun überlege ich ob der Standort nicht doch falsch gewählt war?
Vielleicht muss ich ja ab jetzt immer einige Blätter abschneiden
damit sie nicht die anderen Pflanzen in ihrer Umgebung 
und den Zaun des Küchengartens verdrängen.
Hat schon mal jemand von euch solche Blätter verwendet um daraus z.B. 
ein Riesen Vogelbad zu betonieren? Wie gelang euch das ?
Sowie ich wieder mal einen freien Tag habe werde ich es wohl versuchen.
Liebe Grüsse, Petra

2 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Ja du, har själv inte odlat Gunnera men vi hade en granne här nere som hade en JÄTTESTOR i sin trädgård. Den kunde man gå in under och den måste få 300-400 liter vatten varannan till var tredje dag. Så "lite" besvärlig är den nog och din är helt klart placerad alldeles för nära andra saker. Den behöver stå lite mer som solitär skulle jag tro.....
KRAM
Susie

Ramgad vom Schönbuchrand sa...

Wir freun uns schon. Hab noch ne mail geschrieben.


Bis bald.

Grüsse Ramgad