lördag 29 augusti 2015

Liljor,hortensia och björnklo

Sedan ett par år sätter jag liljorna i kruka.
Så går de inte under bland alla vanliga dagliljor.
***
Seit einigen Jahren habe ich die Schmucklilien in Töpfen.
So gehen sie nicht unter im Meer der gewöhnlichen Taglilien.

Hortensiorna växer sig allt finare med varje år som går.
Mitt hemma-gjutet lejon vakar över dem, eller njuter han?
Tror han njuter av och bevakar allt som försiggår....
***
Die Hortensien werden mit jedem Jahr schöner.
Mein selbst gegossener Betonlöwe wacht über sie,
oder geniesst auch er die Aussicht?
Ich glaube er geniesst es und bewacht gleichzeitig alles was
so um ihn herum geschieht.......

De frösådda vita och rosa rudbeckior blev också fina.
Jag kan dela dem på hösten så de blir större och fler.
I bakgrunden står björnklor, tacksamma långlivade blommor.
Jag verkligen gillar deras flikiga blad.
***
Die weissen und rosa Rudbeckien habe ich aus Samen gezogen.
Im Herbst werde ich sie nochmal teilen damit sie sich ausbreiten
und vermehren können.
Im Hintergrund stehen die Bärenkrallen.
(Acanthus balcanicus)
Ich mag diese langlebigen, papierartigen Blüten und 
dessen gefiederte schönen Blätter sehr gern.


Sammethortensian planterades i år.
Hoppas den blir stor.

Trevlig helg, Petra
***
Die Samthortensie wurde dieses Jahr erst gepflanzt,
ich hoffe dass sie richtig gross wird.

ich wünsche euch ein schönes Wochenende, 
Petra

1 kommentar:

Merja sa...

Hortensia blir en växt som jag gillar mer och mer. Har bara en sort, men måste nog ta och skaffa mig några till. Fina sorter du har! Björnklo ser också fin ut och är helt ny för mig.
Ha det gott!